Uitgelicht Werk

Onderwijs

29 november 2019

Tijdens de laatste jaren van het basisonderwijs, gedurende de middelbare schoolschooltijd en ook in de overgang naar de vervolgopleiding gebeurt er veel in het leven van kinderen en jongeren. Hun lichaam verandert, er wordt steeds meer van ze verwacht, ze komen meer en meer op eigen benen te  staan en ook zijn ze meer en meer bezig met de wereld om hun heen.

Eetstoornissen binnen het onderwijs

Ook het uiterlijk en erbij willen horen is op deze leeftijd erg belangrijk. Er wordt veel naar anderen gekeken en vergeleken. Hierdoor streven ze regelmatig naar het ideale ‘uiterlijke’ plaatje om zo aan het algemene verwachtingspatroon van de samenleving te voldoen. Op televisie, sociale media, maar ook in het dagelijkse leven worden jongeren dagelijks geconfronteerd met een onrealistisch lichaamsbeeld, diëten en andere (onrealistische) verwachtingen. Er ligt dus veel druk op hun schouders.

Dit is tevens de periode waarin eetstoornissen zich over het algemeen ontwikkelen. Dit gebeurt ook onder de ogen van docenten en leerlingen. En wat dan? Of zelfs, hoe voorkomen we dit? 

Voor leerlingen en studenten bied ik gastcolleges aan over eetstoornissen. Deze zijn gericht op het geven van informatie over eetstoornissen, maar ook op het creëren van bewustwording over thema’s als: omgang met gevoelens, vragen om hulp, de rol van de social media, de waarde van het uiterlijk, hoe beoordeel en zie jij jezelf? Een eetstoornis gaat namelijk niet over eten. Wél gaat het over het wegdrukken van gevoelens, pijnlijke herinneringen, het ergens controle over willen hebben en de worsteling met jezelf (en soms het leven).

Voor docenten bied ik workshops aan met onderwerpen als vroegsignalering, het begeleiden van leerlingen met een eetstoornis, het betrekken van de klas- of studiegenoten en de gang naar de hulpverlening.

Meer weten? Neem dan zeker even contact op. Ik vertel je er graag over.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply